Svar: Rejse og autostol
12. april 2011
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Jannie
Velkommen til og tak for dit brev - jeg håber det først er på torsdag I skal rejse ... for ellers kommer mit svar for sent.
Rent sikkerhedsmæssigt, så bør børnene være i autostol uanset om de er i Danmark eller et andet sted i verden, fuldstændig ligesom vi andre også bør bruge sikkerhedsseler, når vi sidder i en bil. Derfor er løsningen enten at leje autostol og hvis dette ikke er muligt, så må man medbringe autostole hjemmefra.
Med den højde børnene har, vil de stadig være for små til at kunne sidde på et ekstra sæde og bruge den almindelige sikkerhedssele. Det kræver normalt at barnet er mindst 105cm høj og altså 4-5 år gammel ...
Det anbefales ikke at man sidder med børnene på skødet under kørslen og det anbefales ikke at man lader så små børn sidde på sædet uden stol/sele der passer - det eneste sikkerhedsmæssige forsvarlige er at de sidder i en autostol.
Med hensyn til selve rejsen, så er det vigtigt at de har noget nyt og spændende, der kan aktivere dem. Det kan være en rigtig god idé at pakke en lille rygsæk til dem hver, hvor de har lidt spil og legetøj, bøger og lignende - og meget gerne noget, de ikke har set før - nyhedens interesse er altid stor.
Det er en rigtig god idé at købe magnet-spil, fordi de er praktiske i fly, hvor man sidder på meget lidt plads. Det er en god idé med bøger, fingerdukker og lignende, som ikke fylder for meget og hvor I voksne kan læse op, fortælle historier og lignende. Også en tegnetavle kan være en god idé, hvor man tegner med en magnetpind eller lignende, så man ikke får farver og tusser over det hele :)
Også en mandarin, en pakke rosiner eller lignende kan være en god idé. For det første hjælper det barnet til at udligne trykket at få lidt at sutte på og synke, men der går også lidt tid med at pille mandarinen og få rosinerne op af pakken - og det er netop vigtigt at få tiden til at gå.
Med den alder børnene har, vil de måske også nyde at kunne høre en lille historie eller børnemusik i deres høretelefoner.
De får brug for at sove undervejs og det er vigtigt at de her har deres puttebamse eller lignende hos sig, som de kender, plejer at sove med og føler sig tryg ved :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god ferie - det lyder meget meget spændende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske