Svar: Rejse og autostol

12. april 2011

Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Jannie

Velkommen til og tak for dit brev - jeg håber det først er på torsdag I skal rejse ... for ellers kommer mit svar for sent.

Rent sikkerhedsmæssigt, så bør børnene være i autostol uanset om de er i Danmark eller et andet sted i verden, fuldstændig ligesom vi andre også bør bruge sikkerhedsseler, når vi sidder i en bil. Derfor er løsningen enten at leje autostol og hvis dette ikke er muligt, så må man medbringe autostole hjemmefra.

Med den højde børnene har, vil de stadig være for små til at kunne sidde på et ekstra sæde og bruge den almindelige sikkerhedssele. Det kræver normalt at barnet er mindst 105cm høj og altså 4-5 år gammel ...

Det anbefales ikke at man sidder med børnene på skødet under kørslen og det anbefales ikke at man lader så små børn sidde på sædet uden stol/sele der passer - det eneste sikkerhedsmæssige forsvarlige er at de sidder i en autostol.

Med hensyn til selve rejsen, så er det vigtigt at de har noget nyt og spændende, der kan aktivere dem. Det kan være en rigtig god idé at pakke en lille rygsæk til dem hver, hvor de har lidt spil og legetøj, bøger og lignende - og meget gerne noget, de ...

Annonce

... ikke har set før - nyhedens interesse er altid stor.

Det er en rigtig god idé at købe magnet-spil, fordi de er praktiske i fly, hvor man sidder på meget lidt plads. Det er en god idé med bøger, fingerdukker og lignende, som ikke fylder for meget og hvor I voksne kan læse op, fortælle historier og lignende. Også en tegnetavle kan være en god idé, hvor man tegner med en magnetpind eller lignende, så man ikke får farver og tusser over det hele :)

Også en mandarin, en pakke rosiner eller lignende kan være en god idé. For det første hjælper det barnet til at udligne trykket at få lidt at sutte på og synke, men der går også lidt tid med at pille mandarinen og få rosinerne op af pakken - og det er netop vigtigt at få tiden til at gå.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med den alder børnene har, vil de måske også nyde at kunne høre en lille historie eller børnemusik i deres høretelefoner.

De får brug for at sove undervejs og det er vigtigt at de her har deres puttebamse eller lignende hos sig, som de kender, plejer at sove med og føler sig tryg ved :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god ferie - det lyder meget meget spændende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet